Mezz-Café terrasconcert deze keer met een gehalveerde versie van Lawaii
Terrasconcert – Mezz – Zondag 28 juni 2009

Een warme zomerdag op het terras met een biertje en een potje sixties-pop is geen verkeerde combinatie. Tijdens het terras-concert in het Mezz-café van deze zondagmiddag brengt een gestripte versie van Lawaii de liedjes echter niet in hun gebruikelijke vorm maar in een akoestische ten gehore. Broers Ruut en Freek van Andel spelen nummers van hun band Lawaii, Zott (een project van Freek) en een enkele cover. Het is hun debuutoptreden als duo.
Het Lawaii-materiaal kent nogal eens een experimenteel/ psychedelisch karakter en dat gaat natuurlijk wel verloren als je de nummers akoestisch brengt. Wat dan overblijft, zijn ingetogen luisterliedjes. Met hier en daar een uitzondering, want ‘Bohemian Rhapsody’ van Queen is ook in de versie van Ruut van Andel niet ingetogen te noemen, compleet met Galileo's en Figaro's. Dat er een geweldige bruiloften- en partijenband in de heren schuilt bewijst het orgeltje en de tenenkrommende beat die het produceert. Beurtelings nemen de heren de vocalen voor hun rekening. Is de één aan het zingen, kan de andere mooi een bitterbal naar binnen werken...
Een klein uur vermaken de heren het goed gevulde terras met hun eigenzinnige liedjes. Ook al is de zang niet altijd even toonvast en komt de experimentele kant van het reguliere Lawaii-matriaal niet helemaal terug in de akoestische setting. Geslaagd mag het optreden toch wel genoemd worden.
Martijn Stadhouders – VPRO 3VOOR12 Breda - dinsdag 30 juni 2009

Derde en laatste voorronde Breda Barst
Voorronde Breda Barst - Mezz Zaal - 27 april 2008

Lawaii
Plus: Vanaf de eerste noot van deze band bespringt je je het lentegevoel. De muziek is lekker in het gehoor liggende jaren '60 pop in de lijn van The Kinks. Door het goede gebruik van 2 gitaren en een bass wordt er een scherpe rockrand aan de nummers geslepen en blijft de afwisseling in de set en in de nummers zelf even kleurrijk als een zakje M&M’s.
Min: Tja een minpunt, dat is eigenlijk hetzelfde als je vriendin je vraagt wat je nou niet zo mooi aan haar vindt. Je kan eigenlijk niets bedenken, maar ze wil toch echt een minpuntje horen en je weet dat juist dat kleine minpuntje tot iets groters gemaakt gaat worden. Maar goed het minpuntje is de zang, die is af en toe een beetje monotoon, maar dat heb ik eigenlijk niet gezegd.
Oordeel: Met alle afwisseling in de set (ik had het nog niet gehad over het orgeltje en de kokosnoten, geweldig!) is dit misschien wel de ideale festivalband, moet natuurlijk wèl de zon schijnen.
Oordeel Jury: De vier bands die na lang beraad van de jury, 20 of 21 september op Breda Barst zijn te zien, zijn: The Exploding Shetland Ponies, Jess, The Death Letters en Lawaii. Met deze bands heeft de jury een uitstekende keus gemaakt.
Jornt Buijs – VPRO 3VOOR12 Breda - dinsdag 29 april 2008

Clash van stijlen tijdens de eerste editie van Club 3VOOR12/Breda
Club 3VOOR12/Breda - Mezz Café - donderdag 24 januari 2008

Voor de eerste editie van club 3VOOR12/Breda is gekozen voor een zeer diverse line-up. Dit sloeg zeker aan, want de avond is met recht succesvol te noemen.
Lawaii trapt af in een overvol mezz café. Ook al staan er nog veel mensen bij die aan het wachten zijn op het concert van Gare du Nord, toch zéker 30 man staat oplettend te luisteren. Niet gek, want met de inzet van het eerste nummer blijkt meteen dat dit een band met pit is. Ze zijn duidelijk geïnspireerd door muziek uit de jaren ´60. Muzikaal: orgeltje, koortjes, tamboerijn, maar ook hun haardracht doet het vermoeden. Wat dat betreft is de podiumpresentatie duidelijk en ook erg aanstekelijk.
De nummers hebben leuke afwisselingen in tempo, melodie en instrument en zitten goed in elkaar. Met het nummer paperless writer is het vermoeden bevestigd dat ze inspiratie opdoen bij de Beatles, die het nummer paperback writer schreven. Het lijkt met de koortjes in het refrein ook op dit nummer. Deze stukjes samenzang in hun liedjes zijn goed op elkaar afgestemd en klinken prettig in de oren. In het midden van de set komen 2 wat meer ballad-achtige songs voorbij, maar over het algemeen is de set opgebouwd uit vrolijke liedjes. Ook de mannen zijn goed gemutst en krijgen het publiek zover dat er braaf oehoehoe meegezongen wordt als het sein gegeven is. Geslaagd optreden.
Marjolein de Vliegher – VPRO 3VOOR12 Breda - maandag 11 februari 2008

Er zit genoeg talent verstopt in de Bredase oefenruimtes
BestOfUitJeHok – Mezz Zaal – Donderdag 28 juni 2007

Lawaii mocht deze avond om 12 uur afsluiten en dat was voor de meeste bezoekers helaas al te laat, dus de zaal was weer aardig leeggelopen. Maar wat hebben die afhakers een geweldig optreden gemist. Lawaii rockt, is vuig en heeft een frontman met een bril, bloemetjesblouse en bakkebaarden. Lawaii dendert over je heen als een trein, met af en toe subtiele stops om te genieten van de schoonheden van het muzikale landschap. Want afwisselend is de set van Lawaii zeker, ze produceren een geluid die af en toe doet denken aan Triggerfinger, The Beatles, Weezer en zelfs een vleugje Motown. Ook het originele gebruik van bijzondere instrumenten zoals kokosnoten en een badeendje draagt bij aan het muziekgenot van deze band. En in tegenstelling tot veel bandjes die een orgel gebruiken, weten zij het orgel wel goed te gebruiken; als aanvulling op de set en alleen daar waar het nodig is. Kortom: vandaag Breda, morgen Nederland!
Jornt Buijs – VPRO 3VOOR12 Breda - zondag 1 juli 2007

Lawaai, pardon; Lawaii uit Langeweg
BestOfUitJeHok – Mezz Grote Zaal – Donderdag 28 juni 2007

Lawaii begon ooit als het studioproject van Ruut van Andel. In 2003 resulteerde dat in het mini conceptalbum ‘A Lawaiian Sunday Morning’. Het vervolg kwam in 2005 op ‘Manifest’; meer dan veertig minuten sixties pop in de breedste zin van het word. Op de spiksplinternieuwe website van Lawaii staat vermeld: “Lawaii meandert tussen psychedelic en garage, minimaal en bombastisch, Love en The Monkees”. Bij het optreden dat Lawaii onlangs in de Mezz te Breda gaf viel echter vooral de gelijkenis met The Kinks op. Kristalheldere, boeiende songs waar de sixties vanaf druipen en waar voortdurend Ray Davies-achtige melodietjes te horen zijn. Met name in de refreintjes. Daaroverheen wordt een heerlijke hedendaagse saus gegoten. Lawaii tovert dit alles om in een uiterst te genieten, naar meer smakend, gerecht. En over The Kinks gesproken, zelfs de stem van zanger Ruut van Andel doet af en toe denken aan de sem van Ray Davies… Lawaii is al lang niet meer een studioproject. Deze band slaagt er in om hun publiek het gehele optreden te blijven boeien. Niet alleen door hun songs, niet alleen door hun muzikale kundigheid, maar zeker ook door hun live-presentatie. De viermansformatie Lawaii bestaat uit Thomas Snoeijs (slaggitaar), Freek van Andel (bas) – beiden geleend van ‘LilyOnADustbin’ – Jacco van Dongen (drums) en Ruut van Andel (zang, gitaar, orgel). Als we toch een minpuntje van de band moeten noemen is dat het gegeven dat twee Lawaii leden deel uitmaken van een andere band. Je zou kunnen zeggen “dat levert inspiratie op, dat houdt het levendig”. De ervaring leert echter dat hierdoor juist niet die 100%-plus-focus ontstaat die nodig is om ‘het te maken’. En Lawaii heeft, wat slechts weinig bands gegeven is, de potentie om door te breken. ‘Er een band bijdoen’ werkt niet in de praktijk. Het leven bestaat nu eenmaal uit het maken van keuzes… Naast het geven van zoveel mogelijk optredens in 2007 is Lawaii van plan deze zomer een nieuwe plaat op te gaan nemen met de werktitel ‘An Inquiry into the Essence and Nature of Mid to Late Sixties Pop Music’. Daarnaast is Ruut bezig met het schrijven van een nieuwe conceptplaat die in zijn geheel gaat bestaan uit korte stukjes muziek, zoals ‘Song Cycle’ van Van Dyke Parks of ‘SMiLE’ van Brian Wilson.
www.west-point.nl – Moerdijkse Bode – woensdag 11 juli 2007

© Lawaii 2009